ציון קבר שמאי

חורבת שמע

ציון קבר שמאי

shamai_hazaken

שמאי, בן זוגו של הלל, אב בית דין, כמאה שנה לפני חורבן בית שני.

בין תלמידיו של שמאי אנו מוצאים את רבן יוחנן בן זכאי ובבא בן בוטא.

אמרותיו

"שמאי אומר: עשה תורתך קבע, אמור מעט ועשה הרבה, והוי מקבל את כל האדם בסבר פנים יפות" [משנה אבות א, טו].

לדמותו של שמאי הזקן

נהג לכבד את השבת ביותר: "אמרו עליו על שמאי הזקן, כל ימיו היה אוכל לכבוד שבת. מצא בהמה נאה, אומר זו לשבת. מצא אחרת נאה הימנה, מניח את השניה ואוכל את הראשונה" [ביצה טז, א].

כמו כן: "אמרו עליו על שמאי הזקן שלא היה זכרון שבת זז מתוך פיו: לקח חפץ טוב – אמר זה לשבת, כלי חדש – אומר זה לשבת" [מכילתא דרשב"י כ, ח].

למרות הכבוד הרב שנהג בשבת, התיר שמאי להילחם בה בעת הצורך: "עד רדתה – אפילו בשבת" [שבת יט, א].

הדעות חלוקות בשאלה אם נטמן יחד עם הלל, או בחורבת שמע.

איך מגיעים לציון?

יוצאים ממירון פונים ימינה ועולים על כביש 866 לכיוון צומת שבע, לאחר כ-700 מטר בערך מהכיכר שביציאה יש עיקול חד שמאלה, ומימין יש חניון גדול, שם מחנים את הרכב. ממשיכים בדרך העפר שבצד נחל מירון עוד כ-420 מטר עד למעיין מירון (המעיין מכוסה במשטח בטון ולידו בית שאיבה נטוש). לפני המעיין פונים שמאלה בדרך המתפתלת במעלה ההר ולאחר כ-550 מטר מגיעים לאבן המעוברת. ממשיכים עוד מטרים ספורים, במפלס אחד נמוך יותר, מערת שמאי הזקן [היא בנויה מתחת לאבן המעוברת]